Artykuły

21.01.21 Julita Urbaniuk

Jak przeprowadzać rozmowy interwencyjne?

Rozmowy interwencyjne to jedne z najcięższych do przeprowadzenia przez lidera. Jak naprawiać błędy, których nie omówili z pracownikiem rodzice, nauczyciele i poprzedni szefowie? Jak poruszać drażliwe tematy? Jak dobrze rozmawiać?

Trudne tematy

„Pan jest szefem, Pan powinien interweniować”

„Nie mogę już słuchać tego, co ona mówi”

„Oni się ciągle kłócą”

„Niech Pani coś zrobi”

„Proszę coś im powiedzieć”

„On się nie myje”

Są takie momenty w życiu lidera, które chciałoby się jak najszybciej wymazać. Niewątpliwie do momentów takich zaliczyć można chwile, w których pracownicy zgłaszają tematy, o których wolałbyś nie wiedzieć. Niestety. Stało się. Dziś jest Twój dzień – musisz porozmawiać z 30 letnim pracownikiem o jego higienie, a raczej jej braku;  z innym pracownikiem o jego zachowaniach wobec reszty zespołu, komentarzach, uwagach, wulgaryzmach. Sytuacje wydają się teoretycznie proste – przecież wszyscy wiemy, co trzeba, a czego w pracy nie wolno… Teoretycznie. W praktyce okazuje się, że rozmowy te należą do najtrudniejszych.

Dlaczego warto rozmawiać?

Rozmowy interwencyjne w sprawach, które dotyczą rzeczy oczywistych lub intymnych, są dla większości ludzi trudne. Przykładowo bardzo trudno jest nam powiedzieć do dorosłego człowieka, że nie tylko go z daleka widać, ale też czuć.

Jak z szacunkiem zwrócić osobie dorosłej uwagę? Jak powiedzieć o delikatnych sprawach w sposób, który realnie wpłynie na jej zachowanie? Jak zrobić to tak, by nie eskalować konfliktu i by rozmawiać tylko na temat tej sprawy, w której się spotkaliśmy?

Sytuacji, w których lider powinien przeprowadzić rozmowę interwencyjną jest więcej. To właściwie każda sytuacja, w której pracownik narusza ważne dla lidera i zespołu wartości. Kłopot polega na tym, że nikt nie uczy nas, jak o tych wartościach – szacunek, uczciwość –  rozmawiać z pracownikami. Czy warto zasygnalizować współpracownikowi, że naruszył swoim zachowaniem ważną dla nas wartość? Czy lepiej zostawić to na inne, lepsze czasy? A może pracownik sam się domyśli? Przecież istnieje wiele dowodów na to, że telepatia istnieje, trzeba tylko bardzo intensywnie o czymś myśleć… (sic!)  Jeżeli nie porozmawiasz z pracownikiem o zachowaniu, które ma dla Ciebie znaczenie w pracy, to zachowanie się samo nie zmieni.

Rozmowa interwencyjna - jak się przygotować?

Niestety istnieje poważne ryzyko, że będzie coraz gorzej. Jeżeli pracownicy zgłaszają jakieś zachowanie, oznacza to, że ich „próg” wytrzymałości został przekroczony. Będzie coraz gorzej, ponieważ będą sugerowali pracownikowi, że coś jest nie tak. Na pierwszym poziomie trudności masz problem z jednym pracownikiem, ale na drugim będziesz musiał poradzić sobie z kłótniami i docinkami w całym zespole. Coraz trudniej będzie rozwiązać ten problem z „godnością”.
Zajmij się więc problemem w momencie, kiedy najłatwiej będzie go rozwiązać. Przed przed przeprowadzeniem rozmowy interwencyjnej, zawsze zastanów się:
1. Czego ma ta rozmowa dotyczyć? Jakie są fakty?
2. Czy pracownik ma świadomość, że postępuje niewłaściwie?
3. Czy wiesz jak „to” powiedzieć, żeby wpłynąć na zachowanie pracownika, a nie go
upokorzyć?
4. Czy to pierwsza, czy kolejna rozmowa?
5. Czy jesteś właściwą osobą, która może tę rozmowę przeprowadzić? Czy
pracownik ma z tobą konflikt? Czy jest ryzyko, że rozmowę potraktuje jako atak
na siebie?
6 .Kto może ci pomóc w przygotowaniu się do rozmowy?
7. Jakie masz oczekiwania wobec pracownika? Czy pracownik może je spełnić?
Takie przygotowanie pomoże Ci lepiej i efektywniej podejść do problemu. Nie taki diabeł straszny, jak go malują!
*W naszej ofercie szkoleń dedykowanych znajdziesz warsztat  „Akademia Lidera”, który przygotowuje między innymi do przeprowadzania właśnie rozmów interwencyjnych. To szkolenie z kompetencji miękkich jest skarbnicą wiedzy, dobrych praktyk i narzędzi, które ułatwią pracę każdego lidera. Serdecznie zapraszamy wszystkich liderów zespołów produkcyjnych!

Inne posty

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 1: Six Sigma = statystyka?

To jeden z najpowszechniejszych mitów krążących wokół programu Six Sigma, jednocześnie mit chyba najbardziej szkodliwy. Dlaczego? Otóż, jeśli: ZARZĄD UWAŻA, że Six Sigma = statystyka, to wówczas…

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 2: Six Sigma = ciągłe doskonalenie?

Bardzo powszechnie uważa się, że Six Sigma to jeden z wielu programów ciągłego doskonalenia. To kolejna opinia, którą musimy włożyć do naszej kategorii mitów. Dlaczego?

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zapisz się na nasz newsletter
i bądź na bieżąco

Zgadzam się na otrzymywanie od Akademii Białego Kruka Sp. z o.o. informacji handlowo-marketingowych w formie newslettera przesyłanego na podany przeze mnie adres mailowy . Zapoznaj się z klauzulą informacyjną, gdzie znajdziesz zasady przetwarzania Twoich danych osobowych tutaj.

Cookies
Cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.

Akceptuję