21.01.21 Julita Urbaniuk
Jak przeprowadzać rozmowy interwencyjne?
Trudne tematy
„Pan jest szefem, Pan powinien interweniować”
„Nie mogę już słuchać tego, co ona mówi”
„Oni się ciągle kłócą”
„Niech Pani coś zrobi”
„Proszę coś im powiedzieć”
„On się nie myje”
Są takie momenty w życiu lidera, które chciałoby się jak najszybciej wymazać. Niewątpliwie do momentów takich zaliczyć można chwile, w których pracownicy zgłaszają tematy, o których wolałbyś nie wiedzieć. Niestety. Stało się. Dziś jest Twój dzień – musisz porozmawiać z 30 letnim pracownikiem o jego higienie, a raczej jej braku; z innym pracownikiem o jego zachowaniach wobec reszty zespołu, komentarzach, uwagach, wulgaryzmach. Sytuacje wydają się teoretycznie proste – przecież wszyscy wiemy, co trzeba, a czego w pracy nie wolno… Teoretycznie. W praktyce okazuje się, że rozmowy te należą do najtrudniejszych.
Dlaczego warto rozmawiać?
Rozmowy interwencyjne w sprawach, które dotyczą rzeczy oczywistych lub intymnych, są dla większości ludzi trudne. Przykładowo bardzo trudno jest nam powiedzieć do dorosłego człowieka, że nie tylko go z daleka widać, ale też czuć.
Jak z szacunkiem zwrócić osobie dorosłej uwagę? Jak powiedzieć o delikatnych sprawach w sposób, który realnie wpłynie na jej zachowanie? Jak zrobić to tak, by nie eskalować konfliktu i by rozmawiać tylko na temat tej sprawy, w której się spotkaliśmy?
Sytuacji, w których lider powinien przeprowadzić rozmowę interwencyjną jest więcej. To właściwie każda sytuacja, w której pracownik narusza ważne dla lidera i zespołu wartości. Kłopot polega na tym, że nikt nie uczy nas, jak o tych wartościach – szacunek, uczciwość – rozmawiać z pracownikami. Czy warto zasygnalizować współpracownikowi, że naruszył swoim zachowaniem ważną dla nas wartość? Czy lepiej zostawić to na inne, lepsze czasy? A może pracownik sam się domyśli? Przecież istnieje wiele dowodów na to, że telepatia istnieje, trzeba tylko bardzo intensywnie o czymś myśleć… (sic!) Jeżeli nie porozmawiasz z pracownikiem o zachowaniu, które ma dla Ciebie znaczenie w pracy, to zachowanie się samo nie zmieni.
Rozmowa interwencyjna - jak się przygotować?
1. Czego ma ta rozmowa dotyczyć? Jakie są fakty?2. Czy pracownik ma świadomość, że postępuje niewłaściwie?3. Czy wiesz jak „to” powiedzieć, żeby wpłynąć na zachowanie pracownika, a nie goupokorzyć?4. Czy to pierwsza, czy kolejna rozmowa?5. Czy jesteś właściwą osobą, która może tę rozmowę przeprowadzić? Czypracownik ma z tobą konflikt? Czy jest ryzyko, że rozmowę potraktuje jako atakna siebie?6 .Kto może ci pomóc w przygotowaniu się do rozmowy?7. Jakie masz oczekiwania wobec pracownika? Czy pracownik może je spełnić?
Inne posty
Artykuły
03.10.19 KamiL Torczewski
Mit 1: Six Sigma = statystyka?
To jeden z najpowszechniejszych mitów krążących wokół programu Six Sigma, jednocześnie mit chyba najbardziej szkodliwy. Dlaczego? Otóż, jeśli: ZARZĄD UWAŻA, że Six Sigma = statystyka, to wówczas…
Artykuły
03.10.19 KamiL Torczewski
Mit 2: Six Sigma = ciągłe doskonalenie?
Bardzo powszechnie uważa się, że Six Sigma to jeden z wielu programów ciągłego doskonalenia. To kolejna opinia, którą musimy włożyć do naszej kategorii mitów. Dlaczego?
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami
Zapisz się na nasz newsletter
i bądź na bieżąco