Artykuły

06.12.22

Narzędzia Lean Manufacturing. ABC Leanowca, cz. 2

Odpowiednio wykorzystane narzędzia Lean Manufacturing pozwalają na wprowadzenie szybkich interwencji usprawniających oraz doskonalących procesy w organizacji. W dzisiejszym artykule przedstawiamy kolejne narzędzia pomocne we wdrożeniu kultury Lean w organizacji.

narzędzia-lean-manufacturing

W artykule:

Wybrane narzędzia Lean Manufacturing:

  • Training Within Industry (TWI)
  • Poka – Yoke
  • Standaryzacja pracy
  • Zarządzanie wizualne
  • Heijunka
  • Burza mózgów
  • Diagram Ishikawy

 

Zobacz również: Narzędzia Lean Manufacturing. ABC Leanowca, cz. 1

TWI

Narzędzie Training Within Industry (TWI) jest podstawą przy tworzeniu kultury Lean Management w organizacji. Jego nadrzędnym celem jest rozwój umiejętności przełożonych (kierowników, liderów, brygadzistów) odpowiedzialnych za zespół. Celem TWI jest rozwój nowej, utalentowanej kadry, co w efekcie pozwoli uzyskać wzrost produktywności, jakości i bezpieczeństwa pracy.

TWI kładzie nacisk na rozwój trzech umiejętności zarządczych niezbędnych przy pracy liderów i doświadczonych pracowników:

  • umiejętność instruowania pracowników,
  • umiejętność doskonalenia metod pracy,
  • umiejętność budowy dobrych relacji z pracownikami.

Wdrożenie w struktury organizacji narzędzia jakim jest TWI może przynieść szereg korzyści. Najczęściej w firmach obserwuje się:

  • skrócenie czasu szkolenia nowych pracowników,
  • zredukowanie braków,
  • zwiększenie wydajności w procesach,
  • zredukowanie ilości reklamacji.

Poka - Yoke

Poka – Yoke w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zapobieganie błędom”.

Jest to narzędzie, które odpowiednio wykorzystane i zaimplementowane pozwala na odpowiednio wczesne wykrycie błędów/poinformowanie o błędach wynikających z chwilowego rozkojarzenia pracownika, a także chwilowej utraty koncentracji. I chociaż błędy mogą zdarzyć się każdemu, są sytuacje w których zdarzać się nie powinny. Dzięki zaopatrzeniu stanowisk pracy w rozwiązania Poka – Yoke minimalizujemy, a nawet eliminujemy możliwość wystąpienia błędu podczas wykonywania danej czynności.

Standaryzacja pracy

Standaryzacja to – mówiąc krótko – najlepszy, najbardziej efektywny sposób wykonywania danej pracy biorąc pod uwagę czas, koszty i jakość.

Głównymi celami standaryzacji pracy i stanowisk są:

  • eliminacja nadmiernych czynności w pracy i procesie,
  • stabilność procesu,
  • wzrost wydajności na stanowiskach,
  • uproszczenie procedur i prostota procesu,
  • zapobieganie błędom i eliminacja zmienności,
  • identyfikowanie i rozwiązywanie problemów w procesie,
  • poprawa jakości produkowanych komponentów.

Zarządzanie wizualne

Zarządzanie wizualne mówi o sposobie przedstawiania informacji w sposób: widoczny, zrozumiały i zunifikowany dla wszystkich pracowników organizacji. Narzędzie to jest bardzo szeroko wykorzystywane w organizacjach, począwszy od środowisk administracyjnych, operacyjnych po zarządcze. Wyzwala działania zmierzające do wyszczególnienia najistotniejszych elementów związanych z pracą w organizacji.

Główne funkcje zarzadzania wizualnego:

  • przekazywanie kluczowych informacji w sposób prosty, zrozumiały i czytelny,
  • wyznaczenie oraz śledzenie postępów w pracach na podstawie KPI,
  • ułatwienie dostrzegania wszelkich odchyleń od normy i od standardów.

Heijunka

Heijunka to sposób planowania i zarządzania produkcją w sposób, który ma przynieść jak największe korzyści dla klienta oraz firmy. Heijunka znana jest również jako poziomowanie lub wygładzanie produkcji. Stosowanie tej techniki pozwala wyrównać produkcję w określonym wymiarze czasowym przy jednoczesnym zaspokojeniu wymagań klientów.

Heijunka pomaga osiągnąć minimalne koszty, utrzymując niskie zapasy oraz czas realizacji przez cały strumień wartości.

Burza mózgów

Kluczowym aspektem rozwiązywania problemów jest komunikacja i praca zespołowa. Narzędziem bazującym na komunikacji i pracy zespołowej jest burza mózgów. Jest ono stosunkowo proste, twórcze i efektywne ze względu na jeden kluczowy czynnik – komunikację w zespole. Burza mózgów jako metoda rozwiązywania problemów, składa się z dwóch kluczowych części:

  1. Zespół projektowy kreuje ilość rozwiązań danego problemu.
  2. Druga część polega na ewaluacji wykreowanych pomysłów i wypracowanie finalnego rozwiązania.

 

Burza mózgów może być przeprowadzona w wielu wariantach. Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje:

  • Klasyczna burza mózgów, zakładająca:
  1. Określenie celu;
  2. Kreowanie pomysłów/rozwiązań przez zespół;
  3. Ewaluacji pomysłów/rozwiązań;
  4. Wypracowanie finalnego rozwiązania;
  • Odwrotna burza mózgów, zakładająca następujące kroki:
  1. Określenie celu;
  2. Określenie celu odwrotnego;
  3. Kreowanie pomysłów, osiągnięcie celu odwrotnego;
  4. Ewaluacji pomysłów/rozwiązań;
  5. Wypracowanie finalnego rozwiązania;
  • Burza mózgów 635

Metoda 635 oznacza:  

  • 6 osób 
  • 3 pomysły 
  • 5 minut 

W tej metodzie każdy uczestnik otrzymuje kartkę, na której zapisuje jednorazowo minimum 3 pomysły w ciągu 5 minut. Następnie podaje kartkę osobie siedzącej obok, która dopisuje kolejne pomysły – inne niż znajdują się na kartce i inne niż zapisała poprzednio. Następnie podaje kartkę dalej, a burza mózgów kończy się, kiedy uczestnik napisze swoje pomysły na każdej z 6 kartek. Efektem metody 635 jest zebranie 108 różnych pomysłów w czasie 30 minut.

Diagram Ishikawy

Diagram Ishkikawy, znany również jako diagram rybiej ości, jest metodą rozwiązywania problemów opartą o wykorzystanie wykresu o charakterze przyczynowo-skutkowym. Wykres ten stanowi graficzną analizę wpływu różnorodnych czynników oraz ich wzajemnych powiązań przyczyniających się do powstawania określonych problemów jakościowych.

Diagram Ishikawy umożliwia:

  • graficzne przedstawienie potencjalnych przyczyn problemu,
  • dokonanie analizy wpływu różnych czynników i powiązań między nimi, mających wpływ na przyczyny oraz skutki problemu.

Diagram Ishikawy może zostać utworzony na podstawie już opracowanego diagramu pokrewieństwa, po wcześniej wykonanej burzy mózgów.

Podsumowanie

Czy to już wszystkie narzędzia Lean, które pomagają usprawniać pracę i procesy codziennego doskonalenia przedsiębiorstwa? Oczywiście, że nie! W zbiorze narzędzi Lean jest o wiele więcej pozycji. Te które wymieniliśmy dzisiaj i w poprzednim artykule, to tylko niektóre z nich – te podstawowe, najczęściej wykorzystywane.

Jeżeli chcesz dowiedzieć o nich więcej i w praktyce poznać, jak wdrożyć Lean w organizacji, zapraszamy na szkolenie Lean Manufacturing – Lider efektywnej produkcji. Poznasz najważniejsze narzędzia i metody potrzebne do usprawniania procesów zgodnie z filozofią Lean, będące „niezbędnikiem” każdej osoby zajmującej się ciągłym doskonaleniem.

Inne posty

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 1: Six Sigma = statystyka?

To jeden z najpowszechniejszych mitów krążących wokół programu Six Sigma, jednocześnie mit chyba najbardziej szkodliwy. Dlaczego? Otóż, jeśli: ZARZĄD UWAŻA, że Six Sigma = statystyka, to wówczas…

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 2: Six Sigma = ciągłe doskonalenie?

Bardzo powszechnie uważa się, że Six Sigma to jeden z wielu programów ciągłego doskonalenia. To kolejna opinia, którą musimy włożyć do naszej kategorii mitów. Dlaczego?

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zapisz się na nasz newsletter
i bądź na bieżąco

Zgadzam się na otrzymywanie od Akademii Białego Kruka Sp. z o.o. informacji handlowo-marketingowych w formie newslettera przesyłanego na podany przeze mnie adres mailowy . Zapoznaj się z klauzulą informacyjną, gdzie znajdziesz zasady przetwarzania Twoich danych osobowych tutaj.

Cookies
Cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.

Akceptuję