Artykuły

02.11.20 Tomasz Toruński

Subiektywny przewodnik po DMAICu – faza CONTROL

Ostatnia faza naszego projektu – CONTROL. Jako lider projektu przygotowujesz się do zamknięcia działań, swoistego rachunku sumienia na linii – lider-zespół, lider- sponsor i lider – lider.

C1- ocena uzyskanych wyników.

Przywołaj LICZBY, DANE, FAKTY – niech one „przemówią” pokazując wynik. Analiza PRZED i PO, najlepiej graficzna, odzwierciedla sukces wypracowany z zespołem.

C2 – ustanowienie nowego standardu.

Czy nie masz wrażenia, że jak wychodzisz z pracy ,to wszystko wraca do momentu „z przed zmiany”? Standaryzacja pomoże nam utrzymać proces w ryzach, pomoże zminimalizować zmienność (która będzie jednak zawsze obecna). Będziesz się wspomagał również narzędziami Poka-Yoke tak, byś mógł ew. odstępstwo od standardu wychwycić u źródła, a nie u Klienta.

C3 – wprowadzenie zmian.

O ile w C2 królowały narzędzia teraz czas na miękkie zarządzanie – wprowadzenie zmian bardzo często wiąże się z konfliktem, obawą przed nowym. To ten moment w projekcie kiedy musimy wdrożyć sposób utrzymania nowego standardu. Musimy mieć pewność, że będzie zrozumiany przez ludzi, zaakceptowany oraz przestrzegany, ale obecne będzie również narzędzie sprawdzające np. audyt.

C4 – ocena rezultatów biznesowych.

Biznes czeka na wynik – pokaż go. Rozliczamy korzyści finansowe takie jak: przychody (np. zysk, marża), koszty (np. godziny pracy zespołu, konsultacje) oraz niefinansowe (wzrost kompetencji, zmiany kulturowe organizacji).

C5 – zamknięcie projektu.

Wspominany już rachunek sumienia, ale również refleksja – czy rozwiązania z projektu możemy zaproponować w innych obszarach? Projekty mają to do siebie, że się kończą, a wypracowane działania pozostają w procesach. Zamykamy jeden rozdział w postaci projektu DMAIC, ale książka tytułem „Organizacja” nadal jest otwarta.

Podsumowując.

Podsumowując 23 kroki, które są wpisane w metodykę DMAIC, nie trudno zauważyć, że są one mapą wg. której lider (Black czy Green Belt) przemierza, aby rozwiązać istotny problem biznesowy. Wszystko dokoła – użyte narzędzia (a jest ich mnóstwo w 6S), zdobyte doświadczenie zespołu, przepracowane godziny, a może i certyfikacja po szkoleniu, to wartość dodana wypracowana podczas naszego projektu. Warto ten cykl zakończyć stwierdzeniem, jakie powiedział Jack Welch – ówczesny CEO GE” Six Sigma is the most important initiative GE has ever undertaken…”

Inne posty

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 1: Six Sigma = statystyka?

To jeden z najpowszechniejszych mitów krążących wokół programu Six Sigma, jednocześnie mit chyba najbardziej szkodliwy. Dlaczego? Otóż, jeśli: ZARZĄD UWAŻA, że Six Sigma = statystyka, to wówczas…

Artykuły

03.10.19 KamiL Torczewski

Mit 2: Six Sigma = ciągłe doskonalenie?

Bardzo powszechnie uważa się, że Six Sigma to jeden z wielu programów ciągłego doskonalenia. To kolejna opinia, którą musimy włożyć do naszej kategorii mitów. Dlaczego?

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Zapisz się na nasz newsletter
i bądź na bieżąco

Zgadzam się na otrzymywanie od Akademii Białego Kruka Sp. z o.o. informacji handlowo-marketingowych w formie newslettera przesyłanego na podany przeze mnie adres mailowy . Zapoznaj się z klauzulą informacyjną, gdzie znajdziesz zasady przetwarzania Twoich danych osobowych tutaj.

Cookies
Cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.

Akceptuję