10.05.22 Wojtek Michalski
Raport A3 – jak metoda Toyoty pomaga rozwiązywać problemy?
Bez względu na branżę i jej specyfikę, każda firma na pewnym etapie swojej działalności zmaga się z różnego rodzaju problemami. Liderzy stawiają czoła wyzwaniom związanym z różnymi aspektami biznesu. Opóźnione dostawy, reklamacje od klienta, niezrealizowane cele produkcyjne, przekroczony wskaźnik odrzutu – to tylko niektóre przykłady zgłaszane jako najczęstsze trudności w pracy organizacji. Jaką rolę w eliminacji problemów odgrywa raport A3?
W artykule
- Czym charakteryzuje się raport A3?
- O czym pamiętać przed przygotowaniem raportu A3?
- Etapy raportu A3
- Jakie są zalety raportu A3 oraz dlaczego jest tak skuteczną metodą rozwiązywania problemów i doskonalenia?
Zobacz również: Wdrażanie Lean w organizacji. Jak to zrobić i od czego zacząć?
O tym jak bardzo firma jest zaangażowana w doskonalenie świadczy między innymi sposób w jaki rozwiązuje problemy. Można by stwierdzić, że w rozwiązywaniu problemów nie ma większej filozofii. Chodzi o to, aby efekty przyszły szybko (czas w wielu wypadkach jest krytyczny) a wdrożone rozwiązania były na tyle skuteczne, by problem nie powrócił. Aby przejść dalej, w tym miejscu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jak to wygląda w praktyce w naszej organizacji? Czy mamy ustrukturyzowany sposób zgłaszania i rozwiązywania problemów? I przede wszystkim – czy zawsze jesteśmy zadowoleni z wyników?
Raport A3 – charakterystyka metody
Jednym z wielu narzędzi używanych do rozwiązywania problemów w firmach zaangażowanych w doskonalenie i Lean jest arkusz A3, który zawdzięczamy Toyocie. Nazwa tej metody pochodzi od rozmiaru arkusza na którym wykonuje się raport A3. Dlaczego akurat ten format? Czy A4 nie byłby bardziej uniwersalny? W praktyce, umieszczenie wszystkich informacji na formacie A4 mogłoby być sporym wyzwaniem. Wymiary raportu A3 (297mm x 420mm) pozwalają zmieścić na formularzu wystarczającą ilość danych, liczb, opisów i grafik, jednocześnie nie dając możliwości umieszczania zbyt dużej ilości szczegółów. Dlatego przyjęto akurat ten format.
Co ważne, raport A3 to uniwersalne narzędzie, które z powodzeniem możemy wykorzystać nie tylko do rozwiązywania już zaistniałych problemów, ale również do prowadzenia projektów usprawniających.
O czym pamiętać przed przygotowaniem raportu A3?
Aby najlepiej wykorzystać potencjał raportu A3 do rozwiązania określonej trudności niezbędne jest kilka rzeczy:
- Istotny problemu do rozwiązania oparty na podstawie liczb, danych, faktów.
- Dostępu do Gemba, czyli miejsca wykonywania rzeczywistej pracy. Raport A3 powinien być wykonywany w miarę możliwości w pobliżu analizowanego problemu. Jeśli jest to wykonalne, należy zorganizować na produkcji miejsce do tworzenia formularza A3.
- Zebranie zespołu przeprowadzającego analizę, z jednoznacznie wybranym liderem.
- Arkusza A3 oraz ołówka (najlepiej z gumką).
Tak samo jak przy metodzie mapowania procesu, arkusz i ołówek są bardziej elastyczne i dostosowane do realiów panujących na Gemba. Na kartce możemy na bieżąco zapisywać informacje dostarczane przez proces lub bezpośrednio od Operatora. Jeśli trzeba wprowadzić zmiany (przy rozwiązywaniu problemów to niemal pewne) – wymazujemy pierwotne informacje i notujemy nowe. Coraz częściej organizacje decydują się na korzystanie z raportu A3 w formie elektronicznej, np. w Excelu. Dyskusja na ten temat cały czas trwa. Gotowy formularz dostępny na komputerze zazwyczaj nakłada na nas pewne ramy, ale o tym innym razem.
Etapy raportu A3
W literaturze możemy spotkać się z różnorodnym nazewnictwem poszczególnych etapów. Mało tego – czasem jest ich 6, a czasem 8. Tak naprawdę to nie kurczowe trzymanie się jednego schematu jest najważniejsze, lecz sekwencja postępowania i sposób myślenia.
Standardowe zastosowanie formularza A3 powinno zawierać następujące kroki:
- Definicja problemu.
- Analiza problemu.
- Określenie przyczyny źródłowej.
- Wybór rozwiązań.
- Testowanie rozwiązań.
- Ocena rozwiązania.
- Wprowadzenie nowego standardu.
Widzimy tutaj zaszyty cykl PDCA, który wymaga od nas dyscypliny w przestrzeganiu pewnej sekwencji podczas działania. To właśnie dzięki tej sekwencji możemy:
- Zdefiniować problem w oparciu o twarde dane i zbudować konkretny case, z którym chcemy pracować.
- Odnaleźć miejsce gdzie problem został wykryty, kiedy oraz gdzie mógł powstać.
- Zebrać dane do dalszej analizy potencjalnych przyczyn problemu.
- Potwierdzić przyczynę źródłową, która odpowiada za wystąpienie problemu.
- Wygenerować wiele rozwiązań do przyczyny źródłowej.
- Wybrać kilka rozwiązań do testu pilotażowego.
- Wdrożyć i ustandaryzować te rozwiązania, które działają.
- Obliczyć zysk przed/po.
Etapy wynikają z siebie wzajemnie. Jeśli podczas rozwiązywania problemu któryś z powyższych etapów potraktujemy po macoszemu, to zazwyczaj analizowana trudność nie zostanie do końca rozwiązana i z pewnością do nas wróci.
Przestrzeganie kolejności kroków pomaga również w odfiltrowaniu wszystkich nieistotnych informacji, a pozostawienie tych kluczowych, które dotyczą problemu. Dzięki temu raport zamykający przed sponsorem będzie bardzo konkretny i łatwy do zrozumienia dla osób, które nie uczestniczyły w analizie problemu.
Zalety raportu A3
Kolejną zaletą formularza A3 jest jego elastyczność i możliwość dostosowania do złożoności problemu. To narzędzie powinno dostosować się do problemu, a nie odwrotnie. Trochę jak w historii o cieśli, dla którego wszystko wyglądało jak gwoździe, ponieważ jedynym narzędziem, którym potrafił się posługiwać, był młotek.
W praktyce czasem naszym młotkiem będzie diagram Ishikawa, czasem 5xWhy, a jeszcze innym razem testy statystyczne, Pareto czy korelacja. Nie ma jednej uniwersalnej metody rozwiązywania wszystkich problemów, bo nie wszystkie problemy to gwoździe 🙂 Nie mamy wpływu na to jak wygląda problem, a wiedzę o tym, kiedy zastosować jaką metodę, zdobywamy poprzez doświadczenie i praktykę.
Podczas prowadzenia projektów wielokrotnie miałem okazję przekonać się jak dobrze zrobiony raport A3 pozwala zawiązać nić porozumienia w międzynarodowym środowisku biznesowym, a także szybko i skutecznie rozwiązać problem. To wszystko dzięki strukturze raportu, która na każdym etapie wymaga interakcji z procesem i/lub ludźmi bezpośrednio biorącymi w nim udział.
W efekcie mamy zebrane i potwierdzone dane na Gemba, które są bardzo wiarygodne i w większości przypadków sama prezentacja pozostaje już tylko formalnością. Cała praca została wykonana podczas tworzenia raportu, wszyscy są zaangażowani i przekonani do dalszych kroków, tzw. team work i team spirit. Patrzenie w tym samym kierunku przy udoskonalaniu przyspiesza rozwiązanie problemów, ułatwia utrzymanie tych rozwiązań oraz toruję drogę zgłębianiu innych problemów w przyszłości.
Podsumowanie
Raport A3 opowiada historię o problemie, a każdy z etapów jest kolejnym rozdziałem. Mamy wstęp, rozwinięcie i zakończenie. O tym jakie to będzie zakończenie decyduje jakość danych jakich użyjemy w analizie. Na koniec warto wspomnieć o tym, że analizując trudności w organizacji zwiększamy naszą wiedzę o procesie oraz stajemy się coraz lepsi w rozwiązywaniu problemów. Dobra praktyka czyni mistrza. Dlatego też warto gromadzić wszystkie raporty A3 w jednym miejscu, do którego wszyscy zainteresowani będą mieli dostęp. To fundament i kultura organizacji, o które trzeba zadbać.
Wojtek Michalski
Trener Lean | Head of GMS Department in Demant
Inne posty
Artykuły
03.10.19 KamiL Torczewski
Mit 1: Six Sigma = statystyka?
To jeden z najpowszechniejszych mitów krążących wokół programu Six Sigma, jednocześnie mit chyba najbardziej szkodliwy. Dlaczego? Otóż, jeśli: ZARZĄD UWAŻA, że Six Sigma = statystyka, to wówczas…
Artykuły
03.10.19 KamiL Torczewski
Mit 2: Six Sigma = ciągłe doskonalenie?
Bardzo powszechnie uważa się, że Six Sigma to jeden z wielu programów ciągłego doskonalenia. To kolejna opinia, którą musimy włożyć do naszej kategorii mitów. Dlaczego?
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami
Zapisz się na nasz newsletter
i bądź na bieżąco